Buffer

In plaats van te vertrouwen op een platenlabel besloot de Nederlandse blackmetalveteranen van Slechtvalk het allemaal zelf te doen voor hun vijfde album. Door middel van een crowdfunding-campagne willen ze voldoende geld ophalen om hun nieuwe album te kunnen financieren. Ik sprak met met zanger Shamgar Ingaric Eladson over onder meer de totstandkoming van crowdfunding-campagne en het aankomende album.

1959454_722482324469952_808205367_n

Jullie hadden voor voor het laatste album platendeal. Was die deal volbracht, of ontbonden?

De deal die we in 2009 hadden gesloten met Whirlwind had enkel betrekking op de ‘An Era of Bloodshed’-verzamelaar (2009) en het ‘A Forlorn Throne’ album (2010). Met betrekking tot die releases zijn er contractueel nog steeds rechten & plichten over en weer, maar er is niets vastgelegd over toekomstige albums, dus we zijn daarin volledig vrij om een andere weg in te slaan. De klik met Whirlwind was van beide kanten niet zodanig om een volgende samenwerking te bespreken en andere reële opties bleven uit, waardoor we hebben besloten een crowdfunding project op te starten. Misschien dat we nav de cd-opnamens nog gaan rondshoppen voor een nieuwe platendeal, zodat die de uiteindelijke distributie en promotie uit onze handen kan nemen, maar dat zullen we van de zomer bekijken.

Is het uberhaupt reëel om een crowdfundings-campagne te starten voor een band als Slechtvalk. Is er dan kans van slagen?

Hoewel de harde verkoopcijfers van ons laatste album behoorlijk tegen vielen in vergelijking met de voorgaande albums, lag dit nog altijd ruim boven de 1000 exemplaren (legale downloads niet meegerekend). Daarnaast heeft ons facebook pagina in haar 3 jarig bestaan bijna 5000 volgers gekregen. Er zullen dan ook genoeg geïnteresseerden zijn voor een nieuwe Slechtvalk release. Of een crowdfundingscampagne kans van slagen heeft, heeft ook veel te maken met bekendheid van de band, promotie van de crowdfundingscampagne, de aantrekkelijkheid van de campagne en haar perks en natuurlijk de hoogte van het bedrag dat de band bij elkaar wil vergaren. Het opnemen en uitbrengen van een album die niet onder doet voor ons laatste kost al snel 13000-15000 euro netto. Dit is een enorm bedrag om enkel via crowdfunding binnen te halen, zeker als je de bijkomende kosten meerekend (productiekosten van de aangeboden perks, paypal/indiegogo fees, btw, verzendkosten etc) zou dit uitkomen op een crowdfundingsdoel van rond de 30.000 euro al zouden we de volledige album willen financieren enkel en alleen op basis van de inkomsten uit crowdfunding. Dat lijkt me niet reëel voor een band met onze naamsbekendheid en verkoopgeschiedenis, vandaar dat we ervoor gekozen hebben om de afgelopen jaren zelf al te sparen voor de cd opnames, een deel zullen moeten lenen (wat we verwachten binnen een jaar te kunnen terugverdienen met reguliere verkoop) en een deel te vergaren dmv crowdfunding. Een crowdfunding doel van 6000 euro, komt overeen met netto zo’n 2500-3000 euro en is daarmee een fractie van de daadwerkelijke kosten. Dit lijkt mij nog wel reëel om bij elkaar te halen al hopen we meer binnen te halen, zodat er meer financiële ruimte is voor mooie artwork en we uiteindelijk minder hoeven te lenen.

1977051_722482331136618_1262235516_n

Is crowdfunding wellicht de volgende stap voor U2 na hun iTunes-aktie? Of voor Radiohead, die geen prijskaartje aan het album had gehangen en toch meer verdiende dan bij eerdere albums? Is crowdfunding misschien meer iets voor hele grote acts?

Hoe groter je naamsbekendheid en je fanbase, des te meer mensen er zijn die kunnen en willen investeren in een crowdfunding campagne. Als 1-2% van je volgers bereid is om gemiddeld € 50-100 te investeren (waar de crowdfunding statistieken vaak op uitkomen), dan heeft een mainstream band met 18 miljoen volgers natuurlijk veel meer crowdfunding potentie dan een onbekendere niche-band met 5000 volgers. Als je dan gaat rekenen met de mogelijke opbrengsten van een band die meer dan 350 keer meer volgers heeft dan wij, in verhouding met de kosten van het maken van een cd, die bij een band als U2 waarschijnlijk een factor 10-50 hoger zullen liggen dan bij ons, dan zal zo’n band er netto veel meer op overhouden dan wij. Daarvan kan zo’n band dan ook zelf een promotie/reclame bureau inhuren om hun album te promoten en bij zo’n band doet de media dat vaak al gratis, omdat media ook weer leven van het verkopen van ‘nieuws’.

Het persoonlijke verhaal is bij een crowdfundingscampagne erg belangrijk. Klopt dat?

Het doel als artiest is om mensen te betrekken bij wat je wil bereiken en ze te motiveren daarin te investeren. Je bent overtuigender als je openheid geeft, je betrouwbaarheid/vakkundigheid toont etc. Als het louter een ‘Geef Geld!’ campagne is, dan denk ik niet dat veel mensen van te voren zullen investeren, maar eerder zullen wachten tot het uiteindelijke product en het dan al dan niet kopen.

igglogo-lgWaarom hebben jullie voor het minder bekend Indiegogo gekozen inplaats van de meer bekende Kickstarter of het Nederlandse Voordekunst.

Indiegogo bood als enige de mogelijkheid van ‘flexible funding’. Doordat wij al een aanbetaling hebben moeten doen voor de studio, zijn wij al toegewijd om de cd te gaan opnemen, dus alles wat we via crowdfunding kunnen ophalen, hoeven we dan uiteindelijk niet te lenen. Nu schijnt ‘flexible funding’ gemiddeld minder op te brengen dan een alles-of-niets variant, maar bij een alles-of-niets moet je ook kunnen leven met een ‘niets’ uitkomst. Dat vonden wij een te groot risico. Waarschijnlijk dat we dit bij een evt 6e album wel gaan doen, omdat we niet verwachten met ons volgende album quitte te spelen. Het Nederlandse VoordeKunst leek ons te klein, te meer daar een groot deel van onze fans niet Nederlands zijn en op dit moment komen de meeste contributors van ons crowdfunding project ook uit de VS of Canada. Het idee van crowdfunding lijkt in Nederland wat minder te leven.

Hebben jullie ook gekeken hoe andere bands het via crowdfunding aangepakt hebben?

Zoveel metalbands die via crowdfunding een cd hebben proberen te financieren zijn er niet, maar we hebben wel gekeken naar ‘A Hill to Die Upon’ (een band die in hetzelfde vijvertje vist als wij) en hoe diverse niet-metal artiesten het hebben aangepakt. De meeste succesvolle waren al bekender of hadden de middelen om een goede marketing organisatie in te huren.

Noem eens een voorbeeld van een band die het goed gedaan had?

Ongeveer tegelijkertijd met onze crowdfunding campagne lanceerde Alkaloid hun crowdfunding campagne. Dit is een samenwerking van diverse bekende deathmetal muzikanten en na 1 dag hadden ze al meer dan 7000 euro opgehaald. Op dit moment zitten ze rond de 13k en hebben ze hun doel van 12k gehaald. Ik kan verschillende redenen bedenken waarom het bij hun succesvoller gaat: 1. De muzikanten zelf zijn bekend in de scene, zodat dit project al vanzelf meer volgers heeft. 2. Het lijkt erop dat de opnames en artwork al grotendeels klaar waren voordat ze het project lanceerden: Ze hadden dus al gelijk veel concreet materiaal van hoge kwaliteit om te delen met de fans. Dit betekent echter ook dat ze de crowdfundingopbrengsten niet direct nodig hebben gehad om uberhaupt de cd op te nemen en artwork te laten ontwerpen. 3. Gezien de succesvolle eerste dag hebben ze ook vooraf veel geïnvesteerd in promotie, zodat een grote groep fans en trouwelingen al direct paraat stonden om een contributie te doen, iets waarin wij misschien nog wat pro-actiever hadden kunnen zijn. 4. Door hun bekendheid hebben ze kennelijk ook interessante endorsement deals weten te bemachtigen van bekende merken in de muziekbranche, waardoor ze gratis dingen kunnen weggeven bij perks (zoals gitaarschoonmaak sets, ibanez merchandise etc).

579220_722482374469947_192238861_n

Ik zag ondermeer jouw harnas en Dagor’s (bassist) uitrusting, een schilderij Premnath (toetsenist) en studiotijd erbij staan. Kun je eens meer vertellen waarom je voor deze items hebt gekozen om deze ook aan te bieden?

Een crowdfunding project geeft ook de gelegenheid om unieke tegenprestaties te leveren die in de reguliere distributiekanalen niet mogelijk zijn. Veel crowdfunding campagnes van artiesten bevatten handvervaardige producten of persoonlijke bezittingen van de betreffende artiest. Dit maakt een crowdfunding campagne persoonlijker en veel minder een ‘pre-order site’ en biedt de fans gelegenheid om unieke objecten te bemachtigen die speciaal voor hun zijn gemaakt door de artiest, of door de artiest gebruikt zijn in zijn loopbaan. Goodiebags zijn populair onder fans, maar de marge hierop is over het algemeen niet erg hoog, omdat de inhoud daarvan door de band weer moet worden ingekocht. Het aanbieden van een handgemaakt product als een schilderij of een viking-kist geeft ons de mogelijkheid om onze vrije tijd om te zetten naar iets wat geld kan opleveren voor de band, maar qua materiaal kosten overzichtelijk blijft. Een stukje ‘geschiedenis’ zoals gebruiksvoorwerpen als mijn harnas, gesigneerde drumvellen, een gitaar of een oude backdrop ‘kost’ ons niets extra’s omdat deze voorwerpen al bestaan. Ik moet nu alleen persoonlijk een nieuwe live-outfit aanschaffen, maar ik was inmiddels ook toe aan iets anders.

Van alle dingen die jullie aanboden, welke is jouw favoriet?

Voor mij is dat de Lyric book, welk in totaal 4 perks zit. Sinds ‘The War that Plagues the Lands’ zijn de teksten die ik schrijf voor Slechtvalk onderdeel van een groter verhaal en in de loop van de jaren heb ik hier ook veel vragen over gekregen. De Lyric book is een boek waarin ik de teksten van alle Slechtvalk releases (inclusief Falconry ;)) toelicht. Wat inspireerde me om de teksten te schrijven, wat was mijn beoogde boodschap er mee en wat is hun plaats in het grotere verhaal. Het schrijven van de lyric book is iets waar een behoorlijk hoeveelheid uren in gaat zitten. Ik schat dat het mij zo’n 200-300 avonduren gaat kosten, maar ik doe dat met liefde voor mijn creaties en de fans die daar graag meer over willen weten.

Hoe belangrijk is het voor de donateurs dat ze er wat voor terug krijgen?

Donateurs mogen ook een vrije gift doen als ze dat willen en sommigen doen dat ook, maar de meeste mensen geven eerder als ze er iets voor terug krijgen. In sommige gevallen krijgen ze gelijkwaardige producten terug (zoals een cd, tshirt, goodiebag) en soms gaat het meer om een symbolische tegenprestatie (zoals het mogen bijwonen van een oefensessie), wat moeilijk in geld is uit te drukken.

324636_127739813989731_3548268_oWat was het initiële doel dat jullie gesteld hadden? Ik zag dat jullie een doel van €6.000 hadden staan, mar dat je dit graag verdubbelt wilde zien.

Het maken van de cd kost ons in totaal zo’n 13000-15000 euro. Als je er rekening mee houdt dat het crowdfunding doel inclusief indiegogo/paypal fees, btw, verzendkosten en productiekosten zijn van de merchandise, dan blijft er gemiddeld zo’n 40-50% netto over wat kan bijdragen aan de kosten die we kwijt zijn voor het maken van de cd zelf. Dit betekent dat we ook bij het bereiken van de € 6000,- euro van het crowdfunding project, nog steeds 10000-12000 euro nodig hebben voor de cd. Dit financieren we deels uit eigen zak en deels dmv leningen, dus hoe meer we via crowdfunding kunnen ophalen, des te minder onze gezinnen hoeven te lijden door de persoonlijke investeringen/leningen en des te makkelijker het is om meer te investeren in de artwork.

Is een mislukte campagne definitief of kun je daarvan terugkomen?

We hebben gekozen voor ‘flexible funding’ dus ook al halen we de 6000 euro niet, dan krijgen nog steeds geld ervan binnen. Het is dan alleen zo dat Indiegogo 9% opeist ipv 4%. We zullen in alle gevallen ook op andere manieren geld moeten zien te verdienen, zodat we uiteindelijk zo min mogelijk hoeven te lenen. Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om een 2e crowdfunding project te lanceren en in hoeverre dat ‘fair’ is naar de fans toe die al hebben gedoneerd, maar dat zullen we misschien onderzoeken. De optie van het beroven van een bank hebben we in ieder geval naast ons neergelegd 😉

Ben je eigenlijk tevreden over het tot nu toe gehaalde resultaat?

Het was bij voorbaat al lastig in te schatten hoe goed het zou lopen. De enige reële referentie die we hadden was het crowdfundingscampagne dat ‘A Hill To Die Upon’ 2 jaar geleden had gedaan. Na een week hadden we al 25% van ons doel, dus daar waren we erg tevreden over, maar in de daaropvolgende 5 weken is het ingezakt, zodat met 61% van ons beoogde doel, het nu nog spannend kan worden of we in de resterende 18 dagen überhaupt de 100% zullen halen

Hoe lang loopt de campagne nog?

De campagne loopt tot en met 23 januari, daarna is het niet meer mogelijk om via de crowdfunding campagne geld te doneren of in te schrijven op de perks. Maar ook daarna is het natuurlijk te allen tijde mogelijk om geld direct aan ons te doneren of bestaande merchandise te kopen via onze webshop www.slechtvalkmerch.com

Welke verschillen kunnen we verwachten ten opzichte van het laatste album?

We willen wat meer ‘open’ geluid op de cd, daarnaast hebben we veel meer aandacht kunnen besteden aan details, zodat de nieuwe nummers meer gelaagd zijn als die van ‘A Forlorn Throne’. We willen wel de bruutheid en het hoge testosteron gehalte van ‘A Forlorn Throne’ vast houden, maar deze afwisselen met wat meer sferische stukken.

1011763_722482294469955_140003077_n

Wat staat er verder nog op het programma?

We hebben helaas niet de luxe om een programma aan te houden. Van de 15 nummers die we de afgelopen jaren geschreven hebben, zullen we waarschijnlijk 10 gaan opnemen voor het volgende album, de rest zal mogelijk doorschuiven naar een volgende, waarvoor ik al een tekstueel thema heb en persoonlijk hoop ik dat we die in 2017 kunnen opnemen/uitbrengen. Het is op dit moment te vroeg om daarover iets te kunnen zeggen, omdat het mogelijk een te grote financiële uitdaging zal zijn als de eerst volgende album slecht zal verkopen. Als we meerdere jaren nodig hebben om schulden af te betalen dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat er een zesde album zal komen, maar mochten we in de loop van 2016 in de plus eindigen dan zullen we zeker concrete plannen maken. Naast een zesde studio-album leeft er ook het verlangen voor een nieuwe DVD. Onze live-performance is sinds 2005 stukken beter geworden en interessanter om te zien, dus we hopen dat ook mooi vast te kunnen leggen voor het nageslacht en de fans die onze spaarzame optredens niet kunnen bijwonen.

Zoals eerder vermeld loop de campagne tot en met 23 januari 2015 en bevat uiteenlopende “perks” die “backers” kunnen kiezen in ruil voor een contributie. Als je Slechtvalk wilt helpen, kijk dan eens op Indiegogo Crowdfunding Campagne.

Over de auteur

Admin

Gerelateerde berichten

één antwoord

Laat een antwoord achter