Recensie Sinbreed - Shadows
7.9Totale score
Waardering gebruiker: (3 Stemmen)
8.0
Buffer

Sinbreed verraste in 2010 met het sterke debuut “When Worlds Collide”. De band was toen nog meer een project met bandleden van o.a. Blind Guardian, Seventh Avenue en Pretty Maids. Toen dat album internationaal erg goed werd ontvangen, besloten de heren om van Sinbreed een vaste band te maken. Zanger Herbie Langhans ontbond zelfs zijn ‘oude’ band Seventh Avenue om fulltime bij Sinbreed te gaan zingen.

SB_S-C_1500x1500Vier jaar later komt nu de langverwachte opvolger “Shadows” en muzikaal wordt daarmee de lijn van Worlds voortgezet. Superstrakke powermetal zoals alleen onze oosterburen het kunnen maken. Herbie zingt zich de longen uit het lijf en je kunt merken dat hij zichzelf tot het uiterste gedreven heeft om een strak staaltje zang neer te zetten.

Het gitaarwerk is pittig en strak, maar toch had ik nog wel iets meer melodie en solowerk willen horen. De nummers worden op deze manier gauw eentonig. Daarmee zijn we aangekomen bij het mankement waar Sinbreed vanaf het begin al een beetje last van heeft gehad: de songwriting is niet heel sterk. Ook al is het muzikantschap van topniveau en klinkt de hele plaat zo strak als het maar kan, toch kun je horen dat Sinbreed zich nog niet kan meten met de grote namen als Helloween, Blind Guardian, Stratovarius en Gamma Ray. Daarvoor moet je als songwriter toch net wat meer in je mars hebben.

Doordat er op het hele album geen enkel rustmomentje is ingebouwd, kun je de nummers ook moeilijk van elkaar onderscheiden. Daar hadden sterkere refreinen voor een oplossing kunnen zorgen.

Voor de liefhebbers van powermetal in de lijn van Seventh Avenue is Shadows eigenlijk verplichte aanschaf. Ook als je Sinbreed nog nooit hebt gehoord, is Shadows een uitstekende kennismaking met deze strakke Duitse band. Deze muziek verdient het om live ten gehore gebracht te worden en ik hoop dan ook dat de heren gauw eens deze kant op zullen komen.

Shadows is o.a. te bestellen op cd bij First Paradox Metalshop.

Over de auteur

Al sinds mijn veertiende luister ik graag naar christelijke metal. Dat begon met Stryper en daarna ben ik heel actief op zoek gegaan naar meer white metalbands. Ik vind het heerlijk om contact met ze te hebben en nieuws over deze bands te verzamelen. En daarmee help ik ook om het goede nieuws over Jezus te verspreiden!